Aankomst eerste dagen - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Kennethinnz - WaarBenJij.nu Aankomst eerste dagen - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Kennethinnz - WaarBenJij.nu

Aankomst eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg

07 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Kia Ora! Zoals beloofd zal ik iedereen die geïnteresseerd is in mijn reis enigszins op de hoogte proberen te houden door middel van deze blog. Voordat ik begin met de eerste paar dagen van mijn reis, nog een paar kleine opmerkingen.

Ik ben nog niet helemaal op de hoogte hoe deze site werkt. Mochten de foto's niet bij het verslag staan, dan staan ze waarschijnlijk ergens onder het kopje 'foto's. Degenen die mij niet op Facebook hebben, kunnen worden toegevoegd aan een mailinglijst. Deze stuurt dan automatisch een e-mail naar het opgegeven e-mail adres zodra ik een nieuw verslag geschreven heb. Hierdoor is het niet nodig constant de site te checken of andere mensen te vragen of er al een update is. Indien je dit graag wilt kun je een e-mailtje met het gewenste adres sturen naar kenneth_venmans@hotmail.com of een berichtje achterlaten in de reacties, dan zal ik je vanzelf toevoegen. Verder ben ik in principe van plan eenmaal per twee weken een nieuw verslag te schrijven. Ik zal proberen dit op een vaste dag te doen, maar ik durf niet te beloven dat dit ook zal gebeuren. Dit zal voornamelijk liggen aan mijn rooster/activiteiten in die periode. Ten slotte nog een kleine opmerking over de inhoud van de blog: ik heb geen flauw idee wat jullie graag willen lezen / zien. Opmerkingen, suggesties of vragen zijn altijd welkom en kunnen doorgegeven worden per e-mail, Facebook of gewoon via een reactie op het verslag.

Tot zo ver mijn opmerkingen, nu de eerste dagen van mijn reis!
De reis begon met een vlucht van ongeveer 8,5 uur (inclusief tijdsverschil) van Dusseldorf naar Dubai. Over de vluchten zelf valt er niet veel interessants te melden. Op wat lichte turbulentie en een vertraging van 15 minuten op Melbourne na verliep de reis zonder problemen. Het entertainment systeem was ruim voldoende om mijzelf te vermaken en zelfs het eten was zo slecht nog niet! Ook de 4 uur durende tussenstop op het vliegveld van Dubai was zo voorbij. Behalve het bekijken van de winkels en loterijen voor luxe sportwagens en 1 miljoen dollar heb ik een hele tijd zitten kaarten met twee jongens uit Rotterdam die op weg waren naar Thailand.

Op vrijdagmiddag was ik eindelijk aangekomen op Auckland. Hoewel er geen problemen waren, is het passeren van de douane is in Nieuw-Zeeland nog een hele klus. Dit komt omdat ze behalve het aangeven van grote hoeveelheden geld, alcohol of andere voorwerpen zoals in Nederland, ook streng controleren op het invoeren van verschillende goederen zoals voedsel en planten. Zelfs sportuitrusting dat in de afgelopen 30 dagen buiten is gebruikt (in bossen, op boerderijen etc.) moeten worden aangegeven. Op het vliegveld werd ik opgewacht door een taxibedrijf, die mij samen met enkele andere passagiers richting Hamilton zou brengen. Tijdens de rit van ongeveer anderhalf uur kon ik alvast het een en ander zien van het landschap in Nieuw-Zeeland en had ik de mogelijkheid een paar vragen te stellen aan de andere passagiers. Helaas zijn de foto’s die ik onderweg gemaakt had mislukt, want met een lekker zonnetje zag de omgeving er al direct erg mooi uit. Een medewerker van Student Village (de accommodatie waar ik verblijf van de in totaal vier accommodaties op de campus) stond mij op te wachten, waarnaar ik een kamer werd toegewezen en een kleine rondleiding kreeg zodat ik alles kon vinden.

Een kort overzicht van mijn accommodatie: Student Village bestaat uit tien verschillende gebouwen met kamers, drie lounges en een gebouw waarin het eten geserveerd wordt. In de lounges bevinden zich de wasserettes, computerkamers en een tv, pooltafel, pingpong tafel en dartboard. Het eten wordt op een vaste tijd geserveerd en hoewel anderen er anders over denken, smaakt naar mijn mening lang niet slecht. Mijn kamer bevindt zich in het kleinste gebouw, met slechts 5 andere kamers. De kamer is ongeveer 3,5 bij 3,5 meter en bevat verder eigenlijk alleen de standaard dingen zoals een bureau, bed, kast en extra stoel.

Aangezien ik pas om 4 uur ’s middags aankwam, heb ik op vrijdag verder niet veel gedaan. Nadat ik had gegeten heb ik nog een rugbywedstrijd zitten kijken in een van de lounges. Hoewel het nooit mijn favoriete sport zal worden, is het toch erg leuk om te kijken. Verder ben ik nog even naar de winkel gelopen om wat spullen te kopen en ben ik vervolgens gaan slapen om wat slaap in te halen die ik de vorige dagen had gemist.
Tegen de tijd dat ik wakker werd op zaterdag, kon ik direct aansluiten voor de lunch. Daarna ben ik direct begonnen aan het verkennen van de campus. Behalve het zoeken van mijn faculteit en het Student Centre, heb ik ook even rondgekeken op de sportvelden waar op dat moment enkele rugby- en voetbalwedstrijden aan de gang waren. Vervolgens heb ik nog geprobeerd richting het centrum van Hamilton gelopen. Helaas was dit toch iets verder dan ik had gedacht (ongeveer 35 min). Met de finish in zicht (dit werd mij pas tijdens het diner vertelt), ben ik afgeslagen richting een park bij de rivier en heb ik hier even rondgewandeld voordat ik weer richting de campus ben vertrokken. Het gebied rond de Waitomo rivier is best mooi om te zien, hoewel ik pas een klein stukje heb verkend.
Op zaterdagavond kwam ik er toevallig achter dat ik toch internet had (eigenlijk verwachtte ik pas maandag internet te krijgen) en heb ik de avond doorgebracht door te Skypen met het thuisfront. Gratis internet bestaat hier overigens niet. Per student krijgt men 2 gigabyte(!) per maand, voor zowel je telefoon als je laptop. Verder gaat het gebruik van internet in de bibliotheek en computer kamers ook af van deze gigabyte. Dat is dus ongeveer evenveel als een gemiddeld abonnement voor de nieuwere smartphones. Zodra je over de limiet heen gaat, moet je zelf extra gigabytes bijkopen. Gelukkig heb ik op een heel vage manier toegang tot één van de beveiligde wifispots. Hoewel het moeilijk is uit te leggen hoe dit kan, hoop ik dat ik mijn uitwisseling zonder bij te betalen kan doorkomen.

Zondagochtend begon uiteraard met de wedstrijd Nederland – Costa Rica. In Nieuw-Zeeland begon deze wedstrijd om 8 uur ’s ochtends. De wedstrijd België – Argentinië begon zelfs om 4 uur ’s ochtends en werd dan ook door slechts 4 mensen bekeken. Zaterdagmiddag heb ik eerst een Nieuw-Zeelandse SIM-kaart gekocht met een abonnement van 500 mb per maand. Deze zal ik voornamelijk gebruiken zodra ik in de weekenden ga reizen. Mochten mensen geïnteresseerd zijn in mijn nieuwe nummer, dan moet je even een e-mail sturen. Ik ontvang nog wel gewoon de Whatsapp berichten, dus dat zou geen probleem moeten vormen. Verder ben ik nog teruggegaan naar het park rond de Waitomo rivier en heb ik de eerste (van twee) wandelingen afgemaakt. Deze wandeling heb ik samen gelopen met Enrique, een uitwisselingsstudent uit Mexico, die die ochtend was aangekomen.

Zondagavond ben ik begonnen met het eerste deel van dit verslag, die ik vandaag (maandagavond) heb afgemaakt.

Maandagochtend begonnen al de eerste voorbereidingen voor de lessen. Vanaf maandag konden studenten zich officieel inschrijven en hun vakken uitkiezen. Tot nu toe ben ik ingeroosterd voor 10 uur per week. In de loop van de week zullen er echter nog enkele uren aan toegevoegd worden. Ik ben zeer waarschijnlijk (en héél toevallig) wel op vrijdag vrij, waardoor ik dus drie dagen heb om rond te reizen. Verder moest ik ook nog enkele dingen betalen. Het bedrag dat op het formulier stond liet mij wel even schrikken, maar gelukkig hoefde ik alleen mijn verzekering voor de komende zes maanden (of wanneer ik Nieuw-Zeeland verlaat). ’s Middags ben ik met Enrique naar de Hamilton Gardens gelopen. Hoewel de tuinen nog niet in bloei staan, was het toch erg leuk om te zien. Ik heb mij wel voorgenomen om vlak voor het einde van het semester terug te komen, om te zien hoe de tuinen er dan uit zien.

Tot nu toe is het weer nog steeds prima. In de avonden koelt het snel af, maar overdag is het over het algemeen bewolkt met regelmatig zon en ongeveer 15 graden. Voor het komende weekend wordt wat regen voorspelt, hoewel de voorspellingen dagelijks veranderen. Verder staat de komende week de oriëntatie op het programma. Woensdagochtend ontmoet ik de overige uitwisselingsstudenten en mijn ‘exchange mate’; een reguliere student van de universiteit en die toevallig haar uitwisseling in Maastricht heeft gedaan! Verder staat zaterdag een trip naar Hobbiton gepland met ongeveer 30 andere uitwisselingsstudenten (georganiseerd door de universiteit) en volgende week maandag beginnen de eerste lessen. Dit zullen ook de onderwerpen zijn van mijn volgende verslag.

Dit is het einde van mijn eerste verslag. Hieronder zal ik nog wat dingen opschrijven die misschien leuk zijn om te weten, maar niet echt in het verhaal passen. Eerst heb ik echter nog een kleine opmerking. Mocht iemand dit verslag aan de lange kant vinden, het volgende verslag zal waarschijnlijk iets korter zijn, evenals de verslagen die daarop volgen. Dit komt doordat ik nu het een en ander uitgelegd moest worden. Het komende verslag zal nog redelijk lang zijn vanwege de orientatieweek en het begin van de lessen, maar de daaropvolgende verslagen zullen alleen gaan over de weekendtrips (aangezien er waarschijnlijk niet veel te vermelden valt over de dagen maandag-donderdag).

Mogelijk interessantje feitjes die ik ondertussen te weten ben gekomen:
- Niets is gratis in Nieuw-Zeeland, behalve de Hamilton Gardens.
- Hagelslag wordt hiergezien als iets dat geserveerd wordt op taarten tijdens verjaardagsfeestjes van 5 jarigen, niet iets dat je op je brood eet.
- De huizen en straten in Nieuw-Zeeland lijken naar mijn mening veel op Amerika (zoals je het in films ziet). De huizen zijn vrijwel uitsluitend alleenstaand, vrij groot en hebben nooit meer dan twee verdiepingen. Verder dragen de belijning van de wegen en de telefoon/elektriciteitslijnen(?) op houten palen hieraan bij.
- In Nieuw-Zeeland is het verplicht een helm te dragen op de fiets, dus fietsen in de stad gaat hem niet worden.
- Hoewel Maastricht University zichzelf prijst als internationale universiteit, heb ik nu al meer mensen met een verschillende nationaliteit gesproken dan in mijn twee jaar in Maastricht.
- Hoewel ik dit ook al wist van mijn tijd in Maastricht: Aziaten trekken vrijwel uitsluitend met hun landgenoten op. Verder vormen zij op dit moment (de meeste reguliere studenten zijn op vakantie) veruit de meerderheid.
- Het Nieuw-Zeelandse accent is echt niet te verstaan. Je knikt gewoon en doet alsof.

P.S. Sorry voor eventuele spelfouten. Ik heb geen Nederlandse spellcheck op mijn laptop!

Update 1: Blijkbaar kan ik een maximum van 150 foto's tegelijk uploaden. Hoewel ik voorlopig nog wel vooruit kan, betekent dit dus dat ik na een tijdje wat foto's moet vervangen. Uiteraard staan de foto's wel nog op mijn laptop.

  • 07 Juli 2014 - 14:47

    Oma Looijmans:

    Hoi Kenneth.

    Fijn iets van je te horen al word ik wel op de hoogte gehouden door Mamma.
    De berichten zijn echt niet te lang ,ik vind het leuk zoveel mogelijk van jou te lezen.

    Vele Lieve groetjes Opa en Oma.

  • 07 Juli 2014 - 20:08

    Annie Looijmans:

    Hoi Kenneth, wat een verassing zo,n lang en gezellig verslag met allerlei wee

  • 07 Juli 2014 - 20:28

    Tante Tanja:

    Hoi Kenneth,
    Leuk om jouw verslag te lezen. Ben al benieuwd naar het volgende.
    Ga vooral kijken in Hamilton Gardens, is de moeite waard!
    Veel succes en vooral veel plezier!
    Groetjes, tante Tanja

  • 07 Juli 2014 - 22:55

    Je Leukste Collega :

    Superrrr leuk om te lezen Kennie!!!
    Kan niet wachten om je volgende avontuur te lezen!!!
    Veel plezier!
    Jullie mam houd me ook een beetje op de hoogte, super tof!

    X margit

  • 08 Juli 2014 - 05:36

    Elisabeth Vrijsen:

    Hoi kenneth
    Leuk om op de hoogte gehouden te worden.
    Een uitgebreid verslag. Erg leuk om het te lezen.
    Heel veel plezier en succes in de komende weken.
    Zult nog wel veel moeten regelen. En ontdekken.
    Een hele fijne tijd daar. Geniet ervan.
    En onderneem zoveel als je kunt.
    Groetjes elisabeth.

  • 20 Juli 2014 - 14:30

    Peter, Mariël, Rick En Julia:

    Hey Kenneth,

    De link heb ik van jullie pap gekregen en vandaag eindelijk eens tijd gehad om te lezen. Ik zou dan ook graag op de hoogte gehouden willen worden van jouw belevenissen daar aan de andere kant van deze aardbol.
    Heb t goed, maak veel plezier en geniet!
    Liefs van ons uit Tilburg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Hamilton

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 363
Totaal aantal bezoekers 10552

Voorgaande reizen:

02 Juli 2014 - 18 December 2014

Uitwisseling NZ

Landen bezocht: