Eerste twee weken - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Kennethinnz - WaarBenJij.nu Eerste twee weken - Reisverslag uit Hamilton, Nieuw Zeeland van Kennethinnz - WaarBenJij.nu

Eerste twee weken

Door: Kenneth

21 Juli 2014 | Nieuw Zeeland, Hamilton

Welkom bij mijn tweede reisverslag! Hoewel het moeilijk te bevatten is, zitten de eerste twee weken van mijn verblijf er al weer op. De tijd is werkelijk voorbijgevlogen en ondertussen raak ik steeds meer gewend aan het leven in Nieuw-Zeeland. Bij het schrijven van dit verslag heb ik dan ook constant moeten kijken wat ik allemaal op een bepaalde dag gedaan heb, omdat ik het allemaal niet meer bij kan houden. Omdat ik geen negatieve reacties heb gehad over het vorige verslag, zal ik dit verslag ongeveer hetzelfde indelen, met een korte beschrijving van mijn twee weken. Verder heb ik ditmaal geen mededelingen, dus zal ik het verhaal gewoon oppakken waar het de vorige keer geëindigd is!

Het laatste verslag eindigde op maandag met een wandeling naar de Hamilton Gardens. In die week begon op dinsdag de oriëntatieweek voor internationale studenten. Dinsdag stond er behalve een rondleiding door de bibliotheek niets op het programma. Hoewel deze niet verplicht was, ben ik er als ijverige student uiteraard wel naar toe gegaan! Eerlijk gezegd had ik gewoon niets beters te doen en was het redelijk leerzaam en gelukkig niet al te lang. Na de lunch had ik wel plannen, en ben ik samen met Enrique naar Lake Hamilton geweest. Oorspronkelijk was het plan om op zowel de heenweg als de terugweg te lopen (ongeveer 1,5 uur in totaal). Tijdens de lunch bood een van de Nieuw-Zeelandse studenten echter aan om ons zowel te brengen als op te halen. Hoewel wij het aanbod wel hebben geaccepteerd, hebben we de terugweg gewoon gelopen, omdat het niet regende, we genoeg tijd hadden en niet nog meer misbruik wilden maken van de Nieuw-Zeelandse gastvrijheid. Sowieso valt het op dat Kiwis enorm behulpzame mensen zijn. Tijdens de wandelingen zijn wij al meerdere malen geholpen als we weer eens de weg kwijt waren. Verder hebben we ook het aanbod gekregen voor een lift van en naar een plaatsje waar wij een wandeling wilden maken! Tijdens het avondeten hoorde iemand dat wij het over dat plaatsje hadden, en toevallig wonen haar ouders daar.

Woensdag stonden de eerste activiteiten op het programma. ’s Ochtends was er een bijeenkomst voor alle uitwisselingsstudenten. Hier kregen we wat algemene informatie en waren er quizzen en andere activiteiten waarbij je kleine prijzen kon winnen. Tijdens deze bijeenkomst kreeg je pas echt een goed beeld welke nationaliteiten iedereen had. Verrassend genoeg waren de Amerikanen veruit in de meerderheid. Verder waren er ongeveer 10-15 Europeanen, de rest kwam uit Azië. Uiteraard was ik de enige Nederlander van de groep. De overige Europeanen kwamen uit de Scandinavische landen, Duitsland en Frankrijk.

Na de bijeenkomst ontmoetten we onze “exchange mates” / buddies. Zoals ik in het vorige verslag al geschreven had, heeft mijn buddy haar uitwisseling in Maastricht gedaan. Toevallig bleek dat haar buddy in Maastricht weer een bekende van mij is. Verder zaten we in groepen van 6 studenten die min of meer in dezelfde regio studeren. Mijn groep bestond uit enkele studenten uit Keulen en een studente uit Maastricht. Blijkbaar ben ik de enige van mijn faculteit in Nieuw-Zeeland, aangezien de andere student uit Maastricht aan een andere faculteit studeert (UCM). Uiteindelijk zijn we met de groepen van drie buddies (ongeveer 20 studenten) richting het centrum van Hamilton gereden, waar we met zijn allen gezellig geluncht hebben. Daarna kregen we nog wat uitleg over hoe de websites van de universiteit werkten. Tegen de tijd dat ik weer terug was, kon ik direct aanschuiven bij het avondeten. De avond hebben we afgesloten met het kijken van een film.

Donderdagochtend werd natuurlijk Nederland-Argentinië gekeken. Over de wedstrijd zelf valt uiteraard niet veel te vertellen. De verlenging en strafschoppen heb ik uiteindelijk op mijn telefoon gevolgd via een liveblog, omdat er een tweede oriëntatie op het programma stond. In tegenstelling tot de andere activiteiten van deze week was deze wel verplicht. De strekking van deze oriëntatie was min of meer gelijk aan die van de dag ervoor. Er waren een aantal presentaties over veiligheid, de artsenpost en nog meer algemene informatie. Verder waren er enkele spelletjes, prijsvragen en werden er enkele prijzen verloot onder de aanwezigen. Zo moest ik met 6 marshmellows in mijn mond proberen enkele Nieuw-Zeelandse uit te spreken. Hoewel ik het nog wel voor elkaar kreeg de marshmellows binnen te houden, was het uitspreken van woorden toch echt te veel gevraagd. Verder won ik toevallig nog een telefoon (Samsung Galaxy Pocket) in de loting. Op dit moment komt alleen de Nieuw-Zeelandse oplader goed van pas, maar zodra ik in de weekenden ga reizen is het ook handig dat ik een tweede telefoon heb die ik mee kan brengen. ’s Middags was er een “Amazing Race” georganiseerd door de studentenvereniging van de universiteit. De bedoeling was dat je in een groep van 6 studenten van verschillende nationaliteiten naar allerlei plaatsen op de campus ging om daar een opdracht uit te voeren. Dit had natuurlijk als doel dat je verschillende studenten leert kennen en tegelijkertijd ook de campus ontdekt. Sommige groepen gingen echt voor de winst. Wij deden echter rustig aan en hebben gewoon wat lol gemaakt. Uiteindelijk hebben we iets meer als 1,5 uur over gedaan (de winnaars 40 minuten) en een heel gezellige middag gehad. Verder hebben we ook deze avond doorgebracht met het kijken van een film. De bibliotheek van de universiteit heeft een grote hoeveelheid DVDs die je gratis voor een week kan lenen, dus is het erg makkelijk om ’s avonds met een paar mensen een film te huren.

Vrijdagochtend had mijn faculteit (Waikato Management School) haar orientatie georganiseerd. Eigenlijk had ik net zo goed in bed kunnen blijven liggen, want erg interessant was het niet. Behalve dat ze zichzelf een hele hoop schouderklopjes gaven, ging het voornamelijk over de verschillende studies die je aan de faculteit kan volgen. Als uitwisselingsstudent was dit niet bepaald interessant. Ik was dan ook erg blij toen ze er na iets meer als een uur een einde aan maakte, vooral omdat het ondertussen buiten erg zonnig was. De rest van de dag heb ik dan ook buiten doorgebracht. Eerst heb ik met Enrique en een Duitse uitwisselingsstudente op het balkon van de bibliotheek gezeten. Daarna zijn we met zijn drieën naar de rivier in de stad gelopen. Hier hebben we een route van ongeveer 5 kilometer gelopen. Onderweg hebben we ons kunnen uitleven op een aantal schommels en klimrekken en met het naar boven en beneden klimmen om bij de oever van de rivier te komen. Uiteindelijk zijn we dan ook ruim 3 uur onderweg geweest en begon het al donker te worden voordat we thuis waren (de zon gaat hier rond 17:00 onder).

’s Avonds werden Enrique en ik uitgenodigd om in de cottage van de Duitse uitwisselingsstudent wat te komen drinken. De cottages op de campus zijn voor de studenten die zelf hun eigen eten verzorgen. Dit betekent ook dat ze wat minder streng worden gecontroleerd worden, wat erg goed van pas komt. De regels voor alcoholgebruik en geluidsoverlast zijn namelijk behoorlijk streng in de overige gebouwen. Zo mag je per student maar een bepaalde hoeveelheid alcohol bezitten, mag alcohol alleen tussen 6 en 10 ’s avonds worden gedronken en moet je vanaf 10 uur stil zijn. Verder mag je (officieel) na 10 uur niet meer je kamer verlaten om op stap te gaan. Als je op stap wil gaan, moet je er voor zorgen dat je voor 10 uur weg bent. Net als in Nederland begint het stappen echter pas rond 12 uur, waardoor veel mensen zich hier niet aan houden. Gelukkig is mijn block erg rustig, waardoor ik er weinig last van heb. Behalve een buurman die af en toe tot 2 uur ’s ochtends op Skype zit heb ik weinig last van mijn medebewoners.

De avond zelf hebben we doorgebracht met wat gepraat, enkele spelletjes en het leren van verschillende talen. Met een Japanse, twee Amerikaanse, twee Chinezen, een Duitse, een Mexicaan en ikzelf spraken we samen heel wat verschillende talen. Inmiddels heb ik dan ook al enkele Spaanse en Japanse woorden geleerd, hoewel het in de meeste gevallen verstandig is deze niet in het openbaar te gebruiken. Op mijn beurt leer ik de anderen natuurlijk weer de belangrijkste Nederlandse woorden.
Zaterdag werd een trip naar Hobbiton (hier hebben ze een deel van The Lord of the Rings opgenomen) georganiseerd voor de nieuwe internationale studenten. Helaas was uitgerekend deze zaterdag de eerste dag dat we echt regen hadden. Uiteindelijk heeft het van ’s ochtends vroeg tot een uur of 9 ’s avonds flink geregend. Mijn schoenen en sokken waren dan ook al doorweekt voordat ik in de bus zat. Uiteindelijk hebben mijn schoenen twee dagen nodig gehad om droog te worden. Ondanks het slechte weer werd het toch nog een leuk uitstapje. Ten eerste werd iedereen een grote paraplu aangeboden. Hoewel ik hiervan al op de hoogte was, was het toch een geschenk uit de hemel. Mijn waterdichte jas heeft namelijk geen capuchon, terwijl mijn jas met capuchon niet waterdicht is... Verder hadden we een gids die het een en ander kon vertellen over de locatie, de filmtechnieken waarmee ze alles gefilmd hadden en enkele interessante feitjes. Zo hebben ze bijvoorbeeld 1,5 miljoen dollar uitgegeven aan de bouw van een boom, die voor slechts 30 seconden te zien is in de films! Verder was ook de omgeving erg mooi. De golvende heuvels hadden naar mijn mening wel wat weg van de standaard Windows achtergrond op de computer. De trip werd afgesloten in de Green Dragon (de herberg uit de film) waar iedereen een biertje kreeg aangeboden. Het bier dat ze schonken wordt alleen daar verkocht, dus dat was ook weer interessant om te proeven.
De avond begon met een belletje naar Geldrop. Nadat ik iedereen daar ook weer op de hoogte had gebracht van mijn week, hadden we besloten voor het eerst het nachtleven van Hamilton te verkennen. Met dezelfde groep als vrijdag hebben we een taxi gepakt richting het centrum. Voor ongeveer €1 (met 5 personen) ben je al in het centrum of terug op de universiteit en bespaar je een wandeling van 40 minuten. Ook is het een stuk veiliger, aangezien een van de wijken waar je door heen moet geen al te goede naam heeft. Zover ik weet doen de taxi’s op donderdag- en zaterdagavond dan ook niet anders dan op en neer rijden tussen het centrum en de universiteit. Het centrum van Hamilton bevat redelijk wat clubs en kroegen met verschillende muziekstijlen, dus er valt voor iedereen wel wat te beleven. Een nadeel is dat je op zaterdag wel voor enkele kroegen entree moet betalen. Hoewel ik het niet zeker weet, denk ik dat dit komt omdat alcohol zo duur is in Nieuw-Zeeland. De meesten drinken dan ook voordat ze uitgaan, om vervolgens nauwelijks wat te drinken in de kroegen. Behalve dat wij hier vrolijk aan meededen, hebben we ook nog de kroegen met entree gemeden.

Zondag was de laatste dag voordat het semester weer begon en heb ik het rustig gedaan. ’s Ochtends werd natuurlijk Nederland-Brazilië gekeken. De middag heb ik doorgebracht met het kijken van een film met drie anderen en ’s avonds heb ik wat pool gespeeld in een van de lounges.
Op maandag begonnen de eerste lessen. Mijn maandagen zijn gelukkig niet al te druk. Met een hoorcollege van één uur was ik al voor lunchtijd klaar met mijn dag. De hoorcolleges zijn hier totaal verschillend van wat ik gewend ben in Maastricht. Behalve dat de klassen stukken kleiner zijn ( een van 90, de overige minder dan 20 in totaal) is het totaal anders georganiseerd. De eerste keer was sowieso even schrikken, omdat er totaal geen structuur in zat. Gelukkig was dit slechts eenmalig. Inmiddels ben ik al gewend aan de manier van lesgeven hier en zijn de verschillen niet zo groot als ze in eerste instantie leken. In mijn volgende verslag zal ik wat dieper ingaan op mijn vakken en de lessen. Hoewel ik niet van plan ben een ander vak te kiezen, is dit toch nog mogelijk tot aanstaande vrijdag (de 25e). Verder begint dit verslag al behoorlijk lang te worden, terwijl mijn volgende waarschijnlijk iets minder lang zal zijn.

Ondanks dat ik maar één uur les had, werd het toch nog een drukke dag. Ik had mijzelf die dag voorgenomen om naar het reisbureau op de campus om een accommodatie te zoeken voor mijn reis naar de Cook Eilanden. Toen ik de anderen hierover vertelde, besloten zowel Enrique als Bernadette (uit Duitsland) spontaan om mee te gaan! Omdat het aanbod van het reisbureau nogal prijzig was, besloten we zelf onze accommodatie te regelen. De rest van de dag hebben we dan ook doorgebracht met het zoeken van accommodatie op internet. Hoewel het tot en met vrijdag duurde voordat alles gereld was, zijn inmiddels alle vluchten geboekt en hebben wij voor de eerste 7 dagen een huis gehuurd op ongeveer 150 meter van het strand met de optie voor een vierde persoon (Iemand interesse? Tickets helaas niet inbegrepen...). Uiteindelijk zijn wij in totaal ook evenveel kwijt als dat we per persoon hadden betaald voor de accommodatie die ons werd aangeboden door het reisbureau! Voor de laatste vier dagen zijn wij nog aan het kijken of we naar een ander eiland binnen de Cook Eilanden kunnen, anders zoeken we waarschijnlijk een goedkoop hostel voor de laatste dagen.

Dinsdag was een stuk drukker qua lessen, met in totaal vier uur les. Gelukkig was ik voor drie uur alweer klaar. De rest van de middag heb ik gespendeerd aan het regelen van de vakantie. Verder begon deze week de zogenaamde “O-week” in Hamilton. Dit houdt in dat van maandag tot en met zaterdag feesten zijn in twee van de kroegen in het centrum van Hamilton. Verder werden er overdag ook enkele evenementen georganiseerd. Omdat ik het overdag steeds te druk had, heb ik hier niet aan deelgenomen. ’s Avonds ben ik dus op stap geweest met Enrique en twee Amerikaanse uitwisselingsstudentes die ook in Student Village verblijven. Erg laat is het niet geworden, aangezien ik op woensdag alweer om 9 uur les had.

Over woensdag valt eerlijk gezegd weinig te vertellen. Behalve drie uur les heb ik overdag mijn kamer opgeruimd en mijn kleren gewassen. Erg handig is het wassen hier niet, aangezien er geen waslijnen zijn waaraan je je kleren kunt ophangen om te laten drogen. Uiteindelijk hing mijn raam, bureau en deur vol met t-shirts en truien die aan het drogen waren. Verder heb ik ’s avonds nog een film gekeken en daarmee was ook de woensdag weer voorbij.

De donderdag zag er ongeveer hetzelfde uit als de dag ervoor. Zowel ’s ochtends als in de middag had ik enkele lessen, waardoor ik niet veel kon doen. Verder zijn wij ’s avonds nog op stap geweest, ditmaal met dezelfde groep als de zaterdag ervoor. Hoewel we ook deze keer vrij op tijd terug waren op de universiteit, hebben we nog een (niet al te beste) poging gewaagd om koekjes te bakken. Behalve dat ze er niet echt op koekjes leken, smaakten ze toch prima. Uiteindelijk was het toch nog redelijk laat voordat ik weer terug was op mijn kamer. Gelukkig begint mijn weekend op vrijdag , dus kon ik die dag rustig aan doen.

Vrijdag begon met een ontbijt met in totaal drie aanwezigen (van de ongeveer 100-200 studenten). Over het algemeen geven de meeste professoren geen les op vrijdag. Verder is donderdag ook één van de twee stapavonden in Hamilton, dus erg vreemd was het niet. Ik ben na het ontbijt ook maar weer gaan slapen, aangezien ik zelf ook niet al te veel slaap had gehad. ’s Middags hebben we de laatste puntjes op de i gezet voor de reis naar de Cook Eilanden, en ’s avonds hebben we een paar films gekeken.

Zaterdag had ik het goede voornemen om wat schoolwerk in te halen. Hoewel het tot nu toe vrij eenvoudig is en ik geen huiswerk had, wilde ik toch de hoofdstukken van de eerste twee weken alvast lezen. Verder was er toch niet al te veel te doen, omdat het weer niet al te best was. Mijn schoolboeken heb ik tot nu toe nog niet gekocht, omdat ze behoorlijk prijzig zijn. Omdat ze wel in de bibliotheek aanwezig zouden zijn, ben ik hier gaan kijken of ik ze kon vinden. Normaal hebben ze een of twee exemplaren die je voor twee uren binnen de bibliotheek kunt gebruiken. Helaas waren geen van allen aanwezig. Uiteindelijk kon ik een van mijn hoofdstukken op internet vinden, dus heb ik deze maar gelezen. Tot zover mijn goede voornemens dus! ’s Avonds was het afsluitende feest van “O-week”. Hier zijn wij dan ook met de vaste groep heen gegaan. Uiteindelijk was ik op ongeveer dezelfde tijd als donderdag terug. Toen ik terugkwam was mijn buurman nog vrolijk aan het Skypen met iemand, iets wat hij wel vaker doet. Verder zie of hoor je hem nooit, behalve ’s nachts dus... Gelukkig was hij klaar met zijn gesprek tegen de tijd dat ik mijn tandengepoetst had, dus ditmaal had ik er geen last van.

Zondag was er vanuit Student Village een activiteit georganiseerd. Met ongeveer 25 man zijn wij gaan zwemmen in de hot pools van Te Aroha. Het water was rond de 34 graden. Omdat het buitenbaden waren en het maar een graad of 10 was, was het dus niet verstandig om uit het water te komen. Wij zijn de hele middag in het zwembad gebleven, om vervolgens voor het avondeten weer terug te keren naar de campus. Zondagavond hebben wij nog met een kleine groep een film gekeken en uiteindelijk lag ik een keer op tijd in bed. Inmiddels is het dus alweer maandagmiddag hier en ben ik eigenlijk de hele dag bezig geweest met het schrijven van dit verslag. Alleen de eerste drie dagen had ik al geschreven voordat ik aan dit verslag begon. Voor de rest heb ik eigenlijk nauwelijks tijd gehad om er aan te werken! Voor vanavond staat er ook nog niets op de planning dus eindigt hier mijn verslag van mijn eerste twee weken in Nieuw-Zeeland.

Voor de komende week staat (hopelijk) de eerste weekendtrip op het programma. Een van de studenten in Student Village gaat namelijk dit weekend naar huis en heeft Enrique en ik aangeboden mee te nemen. Hoewel het nog niet 100% zeker is, blijven we daar het hele weekend en worden we min of meer rondgeleid. Verder zijn er al wat kleine plannen voor het weekend daarop, maar hiervan is nog niets zeker. Dit zal wel in mijn volgende verslag staan, met een iets uitgebreider verhaal over mijn studie. Ten slotte heb ik de afgelopen weken niet al te veel foto’s gemaakt. Omdat ik mijn camera niet mee wilde nemen naar de hot pools, heb ik alleen foto’s van Lake Hamilton en Hobbiton. Volgende keer hoop ik wat meer foto’s te hebben!

• 23 Juli 2014 - 22:10

Annie Looijmans:

Dag Kenneth, wat een leuk verslag heb je toch geschreven! Ik heb er van genoten. Fijn dat je zo,n leuke kameraden hebt om meer rond te trekken. Ik wens jullie een heel fijne vakantie! Hoeveel films heb je intussen al gezien? Toch niet allemaal porno? Heel veel sucses met alles en geniet ervan groetjes t. Annie